Thursday, May 28, 2009

Etika Menulis Blog

Aku ada kursus blog ari ni..

xbermakna dah ada blog so xpyh pi kursus

no no no no aku nk juin sbb nk tau

maybe ada benda yg aku xtau lg pasal blog..

so nevermind juin sajork..

best gak byk benda yg aku dpt tau ari ni..

so aku ada nk share sket

seblom apa2 aku nk kredit utk En saiful dan Cik Azlina

sbb aku amik artikel ni dr hardcopy yg aku dpt dlm kursus ni

ok kenkawan enjoy....

Kebebasan Blog Bukan Kebebasan Mutlak

1.Sekiranya anda menulis tentang sesuatu yang berkaitan dengan fakta.Pastikan ianya betul dan disokong oleh beberapa sumber atau bukti yang kukuh.

2. Jikalau blogger mengambil gambar,idea atau kandungan entri dari blog lain, JANGAN lupa memberikan KREDIT dengan meletakkan links atau sumber dari mana ia diambil,sekurang-kurangnya penulis asal entri tersebut tidak menaruh perasaan marah atau terkilan dengan perbuatan anda. tidak salah sebenarnya mengambil, tapi jangan lupa meletakkan kredit sebagai tanda terima kasih.

3.Tulislah dengan bahasa yang indah, indah di sini bukan bermaksud bahasa berkias,berbunga atau yang senagkatan dengannya, tapi bahasa yang tidak kasar ,tidak menyinggung perasaan dan melukakan hati dan perasaan orang lain.

4.Jangan sesekali menyuruh readers bersetuju dangan pandangan anda,kerana siapa anda untuk menyuruh mereka berbuat demikian.Setiap orang mempunyai hak dan pandagan masing-masing.

5.Sekiranya anda tersilap atau tersalah ketika menulis entri jangan berasa segan untuk meminta maaf dan membetulkannya,tiada manusia yang sempurna dimuka bumi ini melainkan Nabi Muhammad S.A.W. Jadi tiada apa yang perlu dirisaukan.

6.Jika anda memberikan ulasan tentang sesuatu jangan sesekali bias atau bersiakp berat sebelah,andaikan sekiranya kau menulis mengenai sesuatu perkara walaupun ianya bagus,jagan memperlekehkan perkara yang lain,pendapat anda boleh menjurus ke arah positif..Janganlah anda ingin menaikkan sesuatu,tetapi pada masa yang sama anda menjatuhkan pihak yang lain.

7. Jangan sesekali menyentuh soal perkauman,*kita Satu Malaysia Maa...itu aku yg tambah egegegeeg* isu-isu yang dapat menjadikan anda buruan ISA dan isu-isu lucah..Teruskan sekiranya mahu disaman.

4 comments:

haslinda hassan said...

salam tikah...
haha... aku dh buka blog sendiri... lepas ni bleh kita borak2 no...

syeka sweetheart said...

hahaha buleh2
bgs kenkawan aku
suma dah ada blog

Anonymous said...

wei...komen2 blog aku wei..hahaha

lynn82 said...

ello mama afiq....
sakit tekak la wei